آموزش رفع کردن خطای 404 Not Found Error در سایت

رفع خطای 404

به کرات برای همه ما اتفاق افتاده است که هنگام جست و جو کردن صفحات مخصوصی در وب، به به مشکل بر خورده و مطالب مورد نیازمان را پیدا نکنیم. عموما هم صفحه خالی ای را مشاهده میکنیم که بدون محتوا بوده و فقط اعداد 404 را در کنار نوشته های کوچک دیگری نمایش میدهد.
ممکن است شما نیز برایتان سوال بوجود آید که مفهوم error 404 not found چه میباشد؟ دلیل خطای 404 از سوی کاربر یا حتی وبسایت چیست؟ و چطور میتوانیم ارور 404 را رفع کنیم؟ قصد ما نیز در این مقاله از خدمات سئو در اهواز بررسی دلیل های اصولی و روشهای بر طرف کردن خطای 404 ، هم از سمت کاربر و هم از سمت مدیر سایت میباشد. برای آشنا شدن با این مفاهیم و پیدا کردن ایده آل ترین راه  برای رفع خطای 404 not found در سایت‌ وردپرس یا حتی وبسایت انحصاری و بعلاوه بر طرف کردن مشکلات 404 از سوی کاربر، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معنی ارور 404

“پیدا نشدن” ساده‌ترین معنی‌ای هست که به ارور 404 Not Found Error می‌تونیم نسبت بدیم. خطای 404 یک کد وضعیت از پروتکل HTTP از نوع خطاهای مهم رده 4XX هست. در واقع به این معناست که صفحه‌ وب‌سایتی که شما به دنبال دسترسی به اون هستید، بر روی سِرورش قابل دسترسی نیست. خطا یا ارور 404 جزء معروف‌ترین خطاهای سمت کاربری محسوب میشه.

ارور 404 معمولا توسط مدیران وب‌سایت‌ها، سفارشی‌سازی میشه. یعنی بعضی از سایت‌ها برای ایجاد رابط کاربری بهتر، نحوه نمایش ارور 404 Not Found رو تغییر میدن و بر اساس سیاست‌های داخلی اون سایت باز طراحی می‌کنند. مثلا نمایش خطای ۴۰۴ در سایت میزفا به این صورته.

نمایش ارور 404 Not Found شکل‌های مختلفی داره و به احتمال زیاد خطای 404 در مرورگر کروم و یا سایر مرورگرهای معروف، به شکل یکی از موارد زیر هست:

404 Error

404 Not Found

Error 404

The requested URL [URL] was not found on this server

HTTP 404

Error 404 Not Found

404 File or Directory Not Found

HTTP 404 Not Found

404 Page Not Found

404 not found the resource requested could not be found on this server

net err_file_not_found

علاوه بر این‌ها، ممکنه با پیغام‌هایی مشابه پیام‌های زیر مواجه بشید:

“صفحه مورد درخواست شما یافت نشد! این صفحه ممکن است حذف، تغییر نام و یا به طور موقت از دسترس خارج شده باشد.“

“فایل شما پیدا نشد. ممکن است جابه‌جا یا حذف شده باشد.“

که همگی نمونه‌هایی از ارور 404 در بستر اینترنت هستند.

ممکنه خطاهای مربوط به ارور 404 ، در هر مرورگر یا سیستم عاملی پدیدار بشه. بیشتر خطاهای 404 Not Found به صورت پیش فرض، درست همون‌طور که صفحات وب در مرورگر نمایش داده میشن، ظاهر میشن.

اگه از مقالات دسته خطاهای مهم در سئو میزفا، خطای 400 رو مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که اینترنت اکسپلورر برای خطای 400 و خطای 404 یک پیغام رو نشون میده. پس برای اینکه بتونید تشخیص بدید کدوم خطا هست، کافیه که عنوان مرورگر رو مشاهده کنید تا نوع خطا رو دریابید.

دلایل بروز خطای HTTP 404 | علت خطای ۴۰۴

خطای 404 از نظر فنی، خطایی از سمت کاربر هست تا خطایی از سمت سرویس‌دهنده (سرور). به بیان واضح‌تر، خطای ۴۰۴ ناشی از اشتباه شما (کاربران) هست. برای مثال اشتباه در نوشتن صحیح آدرس اینترنتی و یا این که صفحه‌ (مورد نظر) منتقل شده و یا اون صفحه به طور کل از وب‌سایت حذف شده و شما از این موضوع اطلاع ندارید.

یکی دیگه از دلایل خطای ۴۰۴ این هست که وب‌سایتی، صفحه یا منبعی رو جابه‌جا کنه، ولی این کار رو بدون آدرس‌دهی از نشانی اینترنتی قدیمی، به نشانی جدید انجام داده باشه. به بیان واضح‌تر، ریدایرکت (Redirect) صورت نگیره. در این مواقع به جای این که به صفحه جدید هدایت بشید، با خطای 404 مواجه خواهید شد.

رفع خطای 404
رفع خطای 404

انواع ارور ۴۰۴ | معنی error 404 با پسوندهای مختلف

گاهی اوقات سرورهای وب (سرویس‌دهنده‌های وب) مربوط به خدمات اطلاعات اینترنتی مایکروسافت، با اضافه کردن پسوندِ عددی بعد از 404، اطلاعات تخصصی بیشتری رو در مورد علت بروز خطای 404 یافت نشد ارائه می‌کنند،  مثلاَ خطای HTTP 404.3- یافت نشد که به این معنا است که در نوع ضمیمه‌های چندمنظوره اینترنت، محدودیت وجود داشته است. در ادامه می‌بینید که دلیل هر ارور 404 برای چیست.

404.0 – Not found.

404.1 – Site Not Found.

404.2 – ISAPI or CGI restriction.

404.3 – MIME type restriction.

404.4 – No handler configured.

404.5 – Denied by request filtering configuration.

404.6 – Verb denied.

404.7 – File extension denied.

404.8 – Hidden namespace.

404.9 – File attribute hidden.

404.10 – Request header too long.

404.11 – Request contains double escape sequence.

404.12 – Request contains high-bit characters.

404.13 – Content length too large.

404.14 – Request URL too long.

404.15 – Query string too long.

404.16 – DAV request sent to the static file handler.

404.17 – Dynamic content mapped to the static file handler via a wildcard MIME mapping.

404.18 – Querystring sequence denied.

404.19 – Denied by filtering rule.

404.20 – Too Many URL Segments

معنی ارور 404 با پسوندهای مختلف

پیدا نشد.

سایت پیدا نشد.

محدودیت در رابط کاربری برنامه‌نویسی برنامه‌ی سرویس‌دهنده‌های اینترنت (ISAPI) یا واسط گذرگاه عمومی (CGI).

محدودیت در نوع MIME.

بدون پیکربندی شده.

رد به علت درخواست فیلترسازی پیکربندی.

فعل رد شده است.

فرمت یا پسوند فایل رد شده است.

فضای نام پنهان.

ویژگی فایل پنهان.

سر صفحه‌ی درخواست‌شده‌ی بسیار طولانی

درخواست دربردارنده‌ی دنباله‌ی گریز دوبرابری است.

درخواست دربردارنده‌ی کاراکترهای بیت بالا است.

حجم محتوا، بیش از حد طولانی است.

درخواست نشانی اینترنتی، بسیار طولانی است.

رشته یا ردیف جستجو، بسیار طولانی است.

درخواست نوشتن و نسخه‌برداری توزیع شده به برنامه‌ی کنترل فایل استاتیک ارسال شده است.

محتوای پویا از طریق علائم هماهنگ‌کننده‌ی MIME ترسیم‌کننده، بر روی برنامه‌ی کنترل فایل استاتیک ترسیم شده است.

توالی ردیف درخواست، رد شده است.

به واسطه‌ی مقررات فیلترکننده رد شده است.

بخش‌های بسیار زیاد نشانی اینترنتی.

رفع خطای 404
رفع خطای 404

رفع خطای 404 Not Found در سمت کاربر | چگونه ارور 404 را برطرف کنیم؟

از راه حل‌های بدیهی برای برطرف کردن ارور 404 میشه به تلاش دوباره برای دسترسی به صفحه وب از طریق فشردن دکمه F5 اشاره کرد. یا کلیک بر روی دکمه تازه‌سازی یا بارگذاری مجدد (refresh) و یا امتحان دوباره‌ نشانی اینترنتی از نوار آدرس می‌تونه یک روش حل خطای ۴۰۴ باشه.

دلایل خطای 404 not found مختلف و متفاوت هست. گاهی هم ممکن هست که واقعاَ هیچ مسئله‌ای وجود نداشته باشه، بنابراین گاهی اوقات یک تازه‌سازی ساده (رفرش کردن)، در بیشتر موارد موجب بارگذاری صفحه‌ای میشه که شما به دنبال اون هستید.

پیشنهاد دوم ما برای حل خطای ۴۰۴ این هست که خطاهای انسانی موجود در نشانی اینترنتی (URL) رو بررسی کنید. همونطور که می‌دونید خطای 404 که به معنای یافت نشد هست در بسیاری از مواقع به دلیل نگارش نادرستِ نشانی اینترنتی یا کلیک بر روی لینکی که به نشانی اینترنتیِ اشتباهی هدایت می‌کند، به وجود میاد.

شما می‌تونید در زمان برخورد با خطای 404 به دایرکتوری بالاتر اون آدرس مراجعه کنید. به عنوان مثال:

اگر نشانی اینترنتی mizfa.com/blog/programming-tutorials/asp-net-mvc/core شما رو با خطای 404 مواجه کرد، خب به یک دایرکتوری بالاتر، یعنی به آدرس mizfa.com/blog/programming-tutorials/asp-net-mvc برید. اگه باز هم چیزی که به دنبالش بودید رو پیدا نکردید و یا با خطا مواجه شدید، یک بار دیگه این عمل رو تکرار کنید، یعنی به mizfa.com/blog/programming-tutorials منتقل بشید. این کار باعث هدایت شما در همون راستایی میشه که به دنبالش هستید. هر چند این روش در برخی آدرس‌ها پاسخگو نیست. حالا اگه دوباره با خطا روبه‌رو شدید، خب به آدرس mizfa.com/blog برید تا بالاخره به یک آدرس صحیح برسید.

نکته: اگر شما تمام راه‌هایی که در بالا ذکر شده رو انجام دادید و به صفحه اصلی سایت برگشتید، برای دستیابی به اطلاعاتی که به دنبال اون هستید، یک فرایند جستجو (در باکسِ سرچِ سایت) انجام بدید. اگه سایت قابلیت جستجو رو نداشت، با استفاده از لینک‌های دسته‌بندی که در سایت هست، جستجو رو ادامه بدید. همچنین می‌تونید اون چیزی رو که دنبالش هستید، به همراه نام دامنه مدنظر در گوگل سرچ کنید.

برای حل ارور 404 در گوگل یا بینگ یا … می‌تونید صفحه‌ سایتی که به دنبالش هستید رو در این موتورهای جستجوگر، جستجو کنید. این احتمال وجود داره که نشانی اینترنتی‌ که در دست دارید، اشتباه باشه، در این صورت یک جستجوی سریع در موتورهای جستجوگری مانند بینگ یا گوگل، می‌تونه شما رو به اون چه که به دنبالش هستید برسونه.

اگر صفحه‌ای که به دنبالش بودید رو بالاخره پیدا کردید، بخش نشانه‌گذاری (bookmark) یا علاقه‌مندی‌های (Favorite) مرورگرتون رو جهت جلوگیری از بروز خطای HTTP 404 در آینده، به‌روزرسانی کنید.

اگه براتون مشخص شد که خطای 404 ، تنها برای شما (سیستم شما) رخ میده، حافظه‌ پنهانِ مرورگر (browser’s cache) خودتون رو پاک کنید. مثلا اگر با تلفن همراه می‌تونید به یک نشانی اینترنتی دسترسی پیدا کنید، ولی با تبلت‌تون نمی‌تونید به اون صفحه وارد بشید، پاکسازی حافظه‌ پنهان مرورگری که روی تبلت‌تون نصب هست می‌تونه گره‌گشا باشه.

همچنین به این نکته توجه کنید که اگه پاکسازی حافظه‌ پنهان، کارساز نبود، کوکی‌های مرورگر (browser’s cookies) و یا دست‌کم یکی از کوکی‌های اون رو که در درخواست وب‌سایت شما مداخله می‌کنه، پاکسازی کنید.

و سرانجام این‌که اگه همه‌ مواردی که در بالا اشاره شد با شکست مواجه شد، به طور مستقیم با وب‌سایت تماس بگیرید. اگه اون‌ها صفحه‌ای رو حذف کنند، پس خطای 404 کاملا درست هست و اون‌ها می‌تونند شما رو راهنمایی بکنند. اما اگه صفحه‌ای رو منتقل کرده باشند و به جای هدایت صحیح شما به صفحه‌ جدید، به خطای 404 برخورد کرده باشید، مدیران سایت خوشحال خواهند شد که گزارش این اشکال رو از شما دریافت کرده‌اند و می‌تونند اون رو برطرف کنند.

رفع خطای ۴۰۴ Not Found سمت مدیر سایت (وردپرس یا اختصاصی)

اگه خطا مربوط به عکس‌هاست، برای رفع خطای ۴۰۴ سایت باید بررسی کنید که این عکس‌ها رو در کجا فراخوانی کردید. اصولا وقتی به آدرس یا URL عکس دقت کنید، متوجه می‌شید که این عکس مربوط به افزونه یا مربوط به قالب هست. و یا به هیچ کدوم ربطی نداره، بلکه شما اون رو آپلود کردید. مخصوصا مدیران سایت‌های وردپرسی که باید به این موضوع توجه کنند. مثلا اگه مشکل لود عکس برای افزونه مشخصی باشه، می‌تونید وارد تنظیمات افزونه بشید و عکس جدید رو به اون افزونه وردپرس بدید تا عکس جدید رو از این به بعد لود کند.

گاهی وقت‌ها سایت وردپرس خودمون رو از یک دامنه به دامنه دیگر انتقال می‌دهیم. مثلا آدرس mizfa.com بوده و سپس به mizfa.ir منتقل و متوجه می‌شویم که تمام آدرس‌های mizfa.ir با ارور ۴۰۴ وردپرس روبه رو شدند. در این حالت اگه مطمئن هستیم که انتقال به درستی صورت گرفته، تنها کاری که باید انجام بدید اینه که وارد قسمت تنظیمات ⬅ پیوندهای یکتا ⬅ تنظیمات عمومی بشید و سپس یک بار گزینه ساده رو انتخاب کنید و ذخیره کنید و دوباره بعد از این کار، همون گزینه خودتون رو انتخاب کنید. به عبارت دیگر، اگه تنظیمات من “نام نوشته” هست، گزینه “ساده” رو انتخاب می‌کنم و ذخیره می‌کنم و سپس دوباره گزینه  “نام نوشته” رو انتخاب کرده و مجددا ذخیره می‌کنم.

اگر در سایت وردپرس خود هیچ کاری نکردید و یک باره با خطاهای ۴۰۴ روبه‌رو شدید، برای حل مشکل ارور 404 در وردپرس باید بررسی کنید که اخیرا چه افزونه‌ای رو نصب کردید. گاهی به دلیل تداخل‌های موجود بین افزونه‌ها ممکن هست شاهد ارور 404 در سایت‌ وردپرسی باشیم.

رفع خطای 404
رفع خطای 404

حالا برای رفع خطای 404 در وردپرس چه کنیم؟

بهترین روش برای حل ارور ۴۰۴ اینه که بیایید دونه دونه افزونه‌ها رو غیرفعال کنید، و از افزونه‌هایی شروع کنید که اخیرا نصب کردید. همینطور دقت داشته باشید که چندتا افزونه رو با هم (همزمان) غیرفعال نکنید، بلکه یکی رو غیرفعال کنید و بعد سایت رو بررسی کنید و ببینید آیا باز خطای ۴۰۴ میده یا نه و همینطور این روند رو ادامه بدید.

اگه مشکل حل نشد همین کار رو با قالب انجام بدید؛ ولی حتما قبل از این کار بک‌آپ بگیرید.

اگه در سایت وردپرس خودتون صفحه یا نوشته ای رو پاک کرده باشید، طبیعتا با خطای ۴۰۴ مواجه خواهید شد. بهترین افزونه برای ریدایرکت کردن هم افزونه Redirection هست و می‌تونید به کمک این افزونه آدرسی رو که حذف کردید، به آدرس جدید و یا مشابه اون انتقال بدید. توضیحات بیشتر درباره ریدایرکت رو در مقاله ریدایرکت ۳۰۱ میزفا مطالعه کنید.

یک اشتباه مرگ بار!!

All 404 Redirect to Homepage

تصویر بالا، یک نمونه افزونه وردپرس برای انتقال همه صفحات 404 به صفحه اصلی هست(All 404 Redirect to Homepage).

یکی از اشتباه‌هایی که در رفع خطای ۴۰۴ در وردپرس وجود داره، اینه که برخی دوستان، هزاران صفحه خطای ۴۰۴ دارند و به کمک یک افزونه، تمام خطاهای خودشون رو به صفحه اصلی انتقال میدن. این نوع رفتار، هم از نظر آموزش سئو اهواز و هم از نظر تجربه کاربری اصلا جالب نیست و نتایج بدی رو به بار میاره.

قبلا در دوره جامع آموزش گوگل سرچ کنسول درباره خطاهایی که این ابزار قدرتمند گوگل در رابطه با سایت‌تون گزارش میده، به صورت کامل صحبت کردیم، این ابزار با عنوان خطای Submitted URL not found (404) به مدیر سایت ایمیل می‌زنه و درباره صفحاتی که مشکل دارند، اطلاع رسانی می‌کنه. عکس زیر گویای گزارش خطاهای ۴۰۴ یک سایت در سرچ کنسول هست.

1. نام خطا در سرچ کنسول رو نمایش میده.

2. برای اعلام رفع خطاهای ۴۰۴ به گوگل هست.

3. نمودار بالا و پایین این نوع خطا هست.

4. آدرس صفحاتی که با خطای ۴۰۴ روبه‌رو شدند رو نمایش میده.

5. اخرین زمانی که ربات گوگل وارد اون صفحه شد و دید خطای ۴۰۴ وجود دارد.

جمع بندی رفع ارور 404 Not Found

در این مقاله به بررسی دلایل و علت خطای ۴۰۴ در سایت پرداختیم و روش رفع خطای 404 not found رو از دو جهت (مدیر سایت یا کاربر) با هم بررسی کردیم. چرا که این موضوع می‌تونه روی بهبود تجربه کاربری و همینطور SEO سایت و افزایش رتبه سایت در گوگل تاثیر گذار باشه. امیدوارم که این مقاله براتون مفید تلقی شود و پاسخ این سوال که چگونه ارور 404 رو حل کنیم دریابید. اگه سوالی دارید می‌تونید در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان پاسخ بدیم.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن